Coproductie met Theaterproductiehuis Zeelandia
Regisseur Eva Line de Boer verkent met vier jonge acteurs en artistiek team de grenzen van on- en offline liefde, identiteit en seksualiteit.
Online zijn we grenzeloos en gaan we massaal op zoek naar #liefde. Swipen, scrollen, surfen, zoeken, linken, viben, smachten, smashen. Internet als paradijs van hartkloppingen en hartzeer. In de virtuele wereld kunnen we de mogelijkheden van wie we zijn en hoe we onszelf vormgeven tot in het oneindige oprekken, voorbij gender #fluid. Op ons digitale eiland kunnen de deelnemers, mits ze het juiste level hebben bereikt, zelfs een zeemeermin zijn #mermaidpower. Maak kennis met een wereld waarin Tinderpoëzie als tegeltjes aan de muur hangt, waar paarden weg glitchen als je ze niet meer nodig hebt en je nooit zeker weet wie er achter welke Avatar verscholen zit.
‘Ik krijg nog liever corona van je, dan dat ik sterf aan huidhonger.’
Regisseur Eva Line de Boer raakte gefascineerd door de eindeloze mogelijkheden die het wereldwijde web heeft toegevoegd aan de zoektocht naar de liefde in de vorm van dating apps, (catfish) webcam relaties en games die het leven simuleren. Ook is zij geboeid door televisieprogramma’s als Temptation Island en Ex on the Beach waar ongeremde liefde als vanzelfsprekend openbaar geconsumeerd wordt. Voor SWIPE ISLAND creëert ze samen met haar artistiek team een eigen digitaal universum dat overloopt van al deze fascinaties. In het grensgebied tussen on- en offline gaan verschillende sprookjesachtige personages op zoek naar de ultieme vorm van liefde.
Via livestream ben je als kijker getuige. Wie weet wat Cupido voor jou in petto heeft…
Online experiment
SWIPE ISLAND experimenteert in een hedendaagse beeldtaal met een mix van verschillende online en virtuele werelden, onderwater soundscapes en digitale kostuums. De dialogen staan bol van Temptation beeldspraak, maar dan met een hoek eraf. Ontdek de personages van acteurs Giovanni Brand, Kimberley Agyarko, Meriç Tuna Yildiz en Pip Lieke Lucas chattend achter hun webcams, beleef hun eerste stappen in een digitaal parallel universum, duik mee onder water, swipe naar verschillende (tussen) werelden. Verken de grenzen tussen technologie, lichaam en identiteit. Daten mét en zonder filter #(non)humans #real #virtual #loveisblind #schurend. Dimensies vloeien over in de krochten van de zee.
Sprong in het diepe
‘Het is een online experiment en een sprong in het diepe’, aldus regisseur Eva Line de Boer. ‘We zien wel waar we boven komen. Voor ons hele team is dit een nieuwe vorm van werken en creëren, waarbij we niet precies weten wat het uiteindelijke resultaat zal zijn. We hopen de kijker onder te kunnen dompelen in ons on- en offline universum en vooral in alle werelden die daar tussenin ontstaan. Waar alles mogelijk is. Deze tijd biedt ons een heel spannende, maar intrigerende manier van werken waarin we nieuwe mogelijkheden op het gebied van theater verkennen. Hoe ver kunnen we dat wat theater is oprekken? Al vanaf het begin van de corona crisis kijk ik uit naar een project als deze.’
Volg de motion.
Scherp je pijlen.
Er is geen drempel, je moet er overheen of niet.
Denk altijd ‘nooit kan nooit’
En wat de afloop ook is, hij is altijd goed
Kijkwijzer 16+
Swipe Island is het meest geslaagd in het laatste deel van de voorstelling de dramatische logica bijna helemaal wordt losgelaten. In dromerige, bijna Lynchiaanse scènes vervaagt de grens tussen digitale en fysieke realiteit, waardoor de échte personen in de digitale wereld verstrikt raken en hun avatars hun plek in de fysieke wereld innemen. Het sterke camerawerk van Studio AKATAK, de belichting van Tim Vermeulen en het geluidsontwerp van Harpo ’t Hart nemen het over van de tekst en loodsen de kijker een associatieve werkelijkheid binnen.
Marijn Lems, TheaterkrantDe term ‘voorstelling’ dekt nauwelijks nog de lading. De bezoeker kijker krijgt online toegang tot Swipe Island, maar het is veel meer dan een livestream. ,,Ik noem het zelf een online experiment”, zegt regisseur Eva Line de Boer. ,,Het is geen verfilmd theaterstuk, maar meer een filmachtige werkelijkheid in combinatie met een Zoom-setting, waarbij je binnenkijkt bij mensen thuis.
PZCLockdowntheater avant la lettre.
Herien Wensink, De VolkskrantEen rollercoaster noemt de regisseur de voorstelling. ,,We zijn all-in gegaan. Toen we beseften geen voorstelling meer te kunnen maken voor fysiek publiek, wilden we iets maken dat echt alleen online gemaakt kan worden. Het was een experiment, ontzettend leuk om te doen. Je kunt veel verder gaan met het gebruik van video en animaties. We hebben ons helemaal uitgeleefd, van de ene naar de andere wereld, omdat je niet vastzit aan een fysieke plek als een theaterzaal.
BNdeStemDownload hier het beleidsplan en de jaarrekening 2022 van Stichting Euphoria.