Of ja
Daar staan ze dan met al hun sociale ongemak: de buren op een buurtbarbecue, de collega’s op een netwerkborrel, de stoutmoedige stelletjes bij een parenclub. Dapper proberen ze telkens een nieuw gesprek aan te knopen. Ze stuiten op ongeschreven regels, andere denkbeelden of praten simpelweg minutenlang langs elkaar heen. Toch benadrukt iedereen maar al te vaak hoe gezellig het wel niet is – terwijl we in werkelijkheid krampachtig bezig zijn met hoe we overkomen, wat we wel of niet kunnen zeggen en hoe de ander zich gedraagt. Woorden vullen de ruimte, alles zodat het in godsnaam maar niet stilvalt.
Of ja is een tragikomische voorstelling over hoe mensen met elkaar praten en wat het betekent om elkaar serieus te nemen. Het speelt zich af in situaties waar je vrijwillig komt om te socializen. Plekken waar status, afkomst, ideeën en verschillen geen grote rol zouden moeten spelen, maar dat wel doen. Niet dat dat letterlijk wordt uitgesproken, want: ‘Laten we het vooral gezellig houden’.
Credits
regie: Eva Line de Boer
tekst: Elly Scheele
spel: Anne-Chris Schulting, Belinda van der Stoep, Evrim Akyigit, Mark Kraan en Roben Mitchell
choreografie: Mohamed Yusuf Boss
scenografie: Tim Vermeulen
geluidscompositie: Harpo ‘t Hart
kostuums: Jolanda van der Ven
dramaturgisch advies: Martine Manten, Piet Menu
lichtontwerp: Nico de Rooij
techniek: Tom Ijpelaar
productie: Diane du Pont
marketing: Lisette Brouwer, Effie Cardna
zakelijke leiding: Marloes Marinussen
fondsenwerving Suzanne Kortbeek
organisatie Theaterzaken Via Rudolphi en Het Zuidelijk Toneel
een coproductie van Euphoria en Het Zuidelijk Toneel
De pers over Of ja
THEATERKRANT
“Het sterke aan Scheele’s tekst is dat ze zonder al te expliciet politiek te worden, haar personages wel over actuele pijnpunten laat struikelen: van witte privileges tot de goedbedoelde maar veelzeggend overmatige interesse in de normen en waarden van de islamitische buurvrouw – waarbij onder het mom van verdraagzaamheid een heel palet aan aannames de revue passeert. Op slimme wijze laat Scheele personages en verhalen op andere locaties terugkomen, waardoor ze haar personages terloops de ruimte geeft om op hun eigen handelen te reflecteren.”
NRC ★★★★☆
“de slimme plotstructuur en de geweldig op elkaar ingespeelde cast Of ja tot een bijzonder spannende en buitengewoon geestige zedenschets.”
DE VOLKSKRANT ★★★☆☆
“De Boer, die bekendstaat om haar licht absurdistische stijl, vergroot het sociale ongemak [...] het grootste effect heeft de enscenering (Tim Vermeulen). De glazen kas die, staand op een houten frame met daarop het jaartal ‘Anno MMXIX’, het publiek het gevoel geeft te kijken naar een vitrine in een natuurhistorisch museum.”
Eva Line de Boer en Elly Scheele werken, na eerdere succesvolle producties, opnieuw samen. Elly Scheele won met de tekst van Of ja het TheaterTekstTalent Stipendium van het Prins Bernhard Cultuur Fonds. Dit is de eerste tekst die deze prijs won die daadwerkelijk uitgevoerd gaat worden.
Schrijver Elly Scheele ontving voor het ontwikkelen van de tekst van Of ja het Theater Tekst Talent Stipendium in 2018. Elly heeft geschreven voor onder meer VPRO Medialab, NTJong, Lowlands, Orde van de Dag, Theater Bellevue en Garage TDI.
Elly Scheele en Eva Line de Boer werkten al vaker samen. In 2014 regisseerde Eva Elly’s tekst Little Black Dress, in 2016 wonnen ze samen de BNG Bank Theaterprijs met Dit gebeurt allemaal tegelijk, in voorjaar 2020 redigeerden zij samen alle ingezonden speeches voor Rust zacht Billy en in het najaar van 2020 maken zij samen de Bellevue Lunchtheatervoorstelling Ik voel Amor. Dit wordt het vijfde project van dit regie en schrijf-duo.



