Coproductie met Het Zuidelijk Toneel
Daar staan ze dan met al hun sociale ongemak: de buren op een buurtbarbecue, de collega’s op een netwerkborrel, de stoutmoedige stelletjes bij een parenclub. Dapper proberen ze telkens een nieuw gesprek aan te knopen. Ze stuiten op ongeschreven regels, andere denkbeelden of praten simpelweg minutenlang langs elkaar heen. Toch benadrukt iedereen maar al te vaak hoe gezellig het wel niet is – terwijl we in werkelijkheid krampachtig bezig zijn met hoe we overkomen, wat we wel of niet kunnen zeggen en hoe de ander zich gedraagt. Woorden vullen de ruimte, alles zodat het in godsnaam maar niet stilvalt.
Of ja is een tragikomische voorstelling over hoe mensen met elkaar praten en wat het betekent om elkaar serieus te nemen. Het speelt zich af in situaties waar je vrijwillig komt om te socializen. Plekken waar status, afkomst, ideeën en verschillen geen grote rol zouden moeten spelen, maar dat wel doen. Niet dat dat letterlijk wordt uitgesproken, want: ‘Laten we het vooral gezellig houden’.
Schrijver Elly Scheele ontving voor het ontwikkelen van de tekst van Of ja het Theater Tekst Talent Stipendium in 2018. Elly heeft geschreven voor onder meer VPRO Medialab, NTJong, Lowlands, Orde van de Dag, Theater Bellevue en Garage TDI.
Elly Scheele en Eva Line de Boer werkten al vaker samen. In 2014 regisseerde Eva Elly’s tekst Little Black Dress, in 2016 wonnen ze samen de BNG Bank Theaterprijs met Dit gebeurt allemaal tegelijk, in 2020 redigeerden zij samen alle ingezonden speeches voor Rust zacht Billy en in het najaar van 2020 maken zij samen de Bellevue Lunchtheatervoorstelling Ik voel Amor.
'De scherpe dialogen van Scheele leggen steeds meer bloot hoe vooroordelen en overdreven sociale beleefdheid waarachtig contact in de weg kunnen staan. Danielle (een prachtige, tegelijkertijd ontwapenende en bloedirritante rol van Anne-Chris Schulting) loopt over van de goede bedoelingen maar zet zichzelf muurvast vanwege haar continue aannames ten opzichte van iedereen om haar heen, en de andere personages slagen er net zo min in om over hun eigen schaduw te stappen.
Marijn Lems, NRCPrachtig is dan ineens de ingehouden vonk die terloops overspringt tussen collega’s Daniëlle (Anne-Chris Schulting) en Elize (Belinda van der Stoep), en die in een latere scène resulteert in misschien wel de mooiste kus van dit theaterjaar, namelijk een die voortkomt uit onzekerheid en een te lang ingehouden verlangen. Schulting en Van der Stoep spelen hun personages met gevoel voor humor en vooral met bakken mededogen.
Sander Janssens, TheaterkrantOver de gehele linie wordt er overigens smeuïg gespeeld. Roben Mitchell is aandoenlijk als onzichtbare (en daardoor zichzelf overschreeuwende) collega op de werkvloer en zenuwachtige partner in de parenclub. Evrim Akyigit speelt met ingehouden vuur de buurvrouw die uit een burn-out komt en voor wie elk sociaal contact op dit moment per definitie moeite kost. En Mark Kraan speelt zijn rollen – de buurman met hart op de tong (en tevens geroutineerde parenclubbezoeker), en de collega met meer bewijsdrang dan zelfinzicht – met veel flair en gevoel voor detail
Sander Janssens, TheaterkrantDownload hier het beleidsplan en de jaarrekening 2022 van Stichting Euphoria.